Strona główna
"Pozostać sobą - wartości, które cenimy" - konspekt lekcji

Przedmiot: godzina wychowawcza.

Klasa: VI.

Metody pracy: pogadanka, "piramida priorytetów", gra dydaktyczna, burza mózgów.

Formy pracy: indywidualna.

Środki:

  • małe karteczki,
  • żółte koło (środek Słońca).

Czas trwania: 45 minut.

Cele lekcji - uczeń:

  • wymienia przykłady wartości w życiu człowieka,
  • dzieli wartości na materialne i niematerialne,
  • wymienia wartości najcenniejsze w życiu każdego człowieka,
  • uzasadnia konieczność obrony własnych wartości.

    Przebieg lekcji:

  1. Faza wstępna: Czynności organizacyjno - porządkowe.
  2. "Kalambury" - przedstawienie za pomocą pantomimy lub rysunku następujących pojęć: rodzina, wiara, miłość, przyjaźń (wybór ochotników).
  3. Zapisanie odgadniętych słów na tablicy.
  4. "Magiczne słowa" - czyli co wspólnego mają ze sobą zapisane wyrazy, jak możemy nazwać je jednym słowem ? (burza mózgów).
    Są to wartości, które cenimy w życiu.
  5. Przedstawienie tematu lekcji "Pozostać sobą - wartości, które cenimy".
  6. Faza realizacji:

  7. "Burza mózgów" - stworzenie listy wartości materialnych (dom, samochód, komputer, biżuteria) i niematerialnych (miłość, rodzina, przyjaźń, dobroć, zdrowie itp.).
  8. "Wartości, które cenimy":
    Każdy uczeń otrzymuje 6 karteczek, na których wypisuje najbardziej cenione przez niego wartości.
      Warianty:
    • "Krąg wartości".
      Na podłodze nauczyciel kładzie żółte koło, w środku którego znajduje się napis "Krąg wartości". Uczniowie kolejno podchodzą do koła i układają wokół niego karteczki ze swoimi wartościami. Te same wartości układane są na jednym promieniu, powstaje w ten sposób Słońce. Im więcej wartości się powtarza, tym promienie dłuższe. Słońce pokazuje, które wartości są najbardziej cenione przez dzieci.

      publikacje_clip_image001
      Słońce ma tyle promieni, ile dzieci podadzą przykładów różnych wartości.
    • "Piramida priorytetów":
      Uczniowie układają piramidę z 6 karteczek, na których wypisane są najbardziej cenione przez nich wartości. Najcenniejsze wartości mają znaleźć się na górze piramidy, a mniej ważne u jej podstawy. Piramidy mogą mieć różne kształty, w zależności od rangi przyznanej danej wartości.

      publikacje_clip_image005
  9. Omówienie wyników prac dzieci, ze zwróceniem uwagi które wartości są najcenniejsze dla uczniów.
  10. "Moje wartości" (w przypadku wariantu z kręgiem wartości, uczniowie po skończonym ćwiczeniu zabierają swoje karteczki. Jeżeli lekcja miałaby na celu pokazanie, które wartości są najbardziej cenione, wówczas tak powstałe wartościowe słoneczko naklejamy na duży arkusz papieru i możemy wywiesić w klasie).
  11. "Wartości na sprzedaż".
    Nauczyciel prosi uczniów, aby oddali mu 3 dowolne wartości. Uczniowi zgodnie oddają swoje karteczki z wybranymi wartościami, bezgranicznie ufając nauczycielowi. Po zebraniu karteczek nauczyciel je targa (uczniowie są zdziwieni i oburzeni, że wartości tak dla nich cenne zostały zszargane, zdeptane, zniszczone).
    Komentarz nauczyciela: "W dzisiejszym świecie, pełnym zagrożeń, bardzo łatwo jest być omamionym, manipulowanym przez rówieśników. Zachowanie własnego Ja", swoich wartości młodym ludziom przychodzi często z trudem. Niektórzy dla chęci zysku (np. dealerzy narkotyków, członkowie sekty) podają się za przyjaciół, osoby, którym można zaufać, a tak naprawdę tylko krzywdzą. Nastolatek bardzo często postępuje wbrew sobie, zwłaszcza gdy znajdzie się w towarzystwie i wstyd mu się przyznać do swoich chlubnych wartości w obawie, że wyjdzie na "mięczaka, lalusia".
    W życiu należy się kierować własnym rozumem, wpojonymi przez rodziców zasadami i wartościami i należy pamiętać, aby ich nie zatracić".
  12. Faza podsumowująca:

  13. Ułożenie listy "Wartości nie na sprzedaż":
    publikacje_clip_image009
    • Miłość
    • Rodzina
    • Wiara
    • Przyjaźń
    • Zdrowie
    • Szacunek
    • Godność

Materiały:

  • Wykorzystano elementy treningu zastępowania agresji "Trening wartościowania moralnego" w opracowaniu mgr Aleksandry Lasik
  • ClipArt www.office.com/clipart

Wszelkie prawa autora(ów) powyższej publikacji - zastrzeżone

Do góry

 
Free joomla layouts, website hosting personal.